Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
16 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Podstawowym celem ustawy jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego trybu oraz zasad ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, które zostały określone w pkt 5 preambuły dyrektywy 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r.
Ustawa ta określa:
- Zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania;
- Podmioty, które udostępniają lub przekazują te informacje;
- Warunki ponownego wykorzystywania;
- Zasady ustalania opłat za ponowne wykorzystywanie.
Przez informację sektora publicznego należy rozumieć:
- Wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych i niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
- Każdą treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej.
Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- udostępnionych w systemie teleinformatycznym, a w szczególności na stronie Biuletynu Informacji Publicznej podmiotu zobowiązanego;
- przekazanych na wniosek o ponowne wykorzystywanie.
Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego wnosi się
w przypadkach, gdy informacja sektora publicznego:
- Nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Została udostępniona w sposób inny niż w Biuletynie Informacji Publicznej i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłat za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat.
- Będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone.
- Została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wniosek w szczególności powinien zawierać:
- Nazwę podmiotu zobowiązanego.
- Informację o wnioskodawcy, w tym imię, nazwisko albo nazwy oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi.
- Wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana,
a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania. - Wykazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny lub niekomercyjny).
- Wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej wskazanie formatu danych.
- Wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo w sposób dostępu do informacji gromadzonej w systemie teleinformatycznym.
W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Rozpatrzenie wniosku następuje nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.
W przypadku braku możliwości rozpatrzenia wniosku w powyższym terminie, możliwe jest przedłużenie załatwienia sprawy do 2 miesięcy, po zawiadomieniu wnioskodawcy
o przyczynach opóźnienia.
Po rozpatrzeniu wniosku organ zobowiązany:
- Przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określenia warunków ponownego wykorzystywania.
- Informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę (wyraża zgodę na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego).
- Składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację
o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie. - Odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Wnioskodawca, który otrzymał ofertę może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić organ zobowiązany o przyjęciu oferty.
Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
Wnioski mogą być wnoszone:
- W formie pisemnej w Sekretariacie Urzędu Gminy Brok
- Za pomocą faksu pod nr (29) 74 57 554
- Za pomocą platformy e-PUAP
- Poprzez e-mail na adres: sekretariat@brok.pl
Warunki ponownego wykorzystywanie informacji sektora publicznego:
- Informacja musi zawierać wzmiankę o źródle pochodzenia poprzez podanie pełnej nazwy Urzędu Gminy Brok.
- Należy podać datę wytworzenia lub pozyskania informacji.
- Jeżeli pozyskana część informacji będzie modyfikowana należy zamieścić adnotację
o tym, że uzyskana informacja została przetworzona w procesie ponownego wykorzystywania. - Jeżeli treść pozyskanej informacji lub jej fragment, ma stanowić część całości, należy ją zamieścić w tekście w formie cytatu, z przypisem o źródle pochodzenia.
- Poinformowanie, iż organ zobowiązany do udostępnienia informacji sektora publicznego, ni e ponosi odpowiedzialności za jej przetwarzanie, dalsze udostępnianie i wykorzystywanie.
Opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego:
Zgodnie z art. 16 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, informacje sektora publicznego udostępnia się i przekazuj w celu ich ponownego wykorzystania bezpłatnie.
Podmiot zobowiązany (zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy) może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
Prawo do dostępu do informacji sektora publicznego podlega ograniczeniom wynikającym
z przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji publicznej.
Ograniczenia w korzystaniu z prawa do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego wynika m.in.:
- z przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych tajemnic ustawowo chronionych;
-ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy (nie dotyczy osób pełniących funkcje publiczne);
-z przepisów innych ustaw;
-z praw autorskich i praw pokrewnych, które przysługują innemu podmiotowi niż organ zobowiązany.