Brok, dn. 17.08.2015 r.
Nr 6220.24.2.15
OBWIESZCZENIE
Burmistrz Gminy Brok zgodnie z art. 85 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.) informuje, iż: w dniu 17.08.2015 r. została wydana decyzja Nr 6220.24.2.15 stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla realizacji przedsięwzięcia polegającego naprzebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta,
R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20
w Broku.
Z treścią decyzji i dokumentacją sprawy, w tym z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej można się zapoznać w Urzędzie Gminy w Broku Plac Kościelny 6, 07 – 306 Brok, w pokoju nr 12, od poniedziałku do piątku
w godzinach 8 – 16.
Burmistrz Gminy Brok
/-/ Marek Młyński
Sprawę prowadzi:
podinsp. Marek Jagiełło
tel. 29 745 75 87
Brok, dnia 17.08.2015 r.
Nr 6220.24.15
DECYZJA
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz., 1235 z późn. zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn zm.), w związku ze złożonym w dniu 21.07.2015 r. przez Gminę Brok Plac Kościelny 6, 07 - 306 Brok, wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta, R. Traugutta,
H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20 w Broku,
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na przebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta, R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20 w Broku.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 21.07.2015 r. Gmina Brok Plac Kościelny 6, 07 - 306 Brok, złożyła wniosek do Burmistrza Gminy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta, R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20 w Broku. Do wniosku dołączona została karta informacyjna przedsięwzięcia.
Rodzaj parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania
na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają ją do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz 1397 ze zm.), tj.: „przedsięwzięcia polegające
na rozbudowie przebudowie i montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy
lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone” w związku z § 3
ust. 1 pkt 60 w/w rozporządzenia tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust 1 pkt 31
i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”
Burmistrz Gminy Brok na podstawie z art. 64 ust. 1 i ust. 2, art. 78 ust.
1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.), w dniu 21.07.2015 r. wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowi Mazowieckiej oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z prośbą o wyrażenie opinii w przedmiocie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko
i obszary Natura 2000 Dolina Dolnego Bugu PLB140001 oraz Ostoja Nadbużańska PLH 140011.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowi Mazowieckiej pismem znak ZNS.471.37.2015.WA z dnia 3.08.2015 r. stwierdził,
iż „przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenie raportu dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta, R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20 w Broku
o łącznej długości ok. 1446,5 m i powierzchni ok. 1,46 ha nie jest wymagane.”
Pismem nr WOOŚ-II.4240.1002.2015.OŁN z dnia 10.08.2015 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wyraził opinię, iż „dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ulic: A. Mickiewicza, W. Reymonta, R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce o nr ewid 723/20 w Broku, nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.”
Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko uwzględniono następujące uwarunkowania:
1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie ulic: A. Mickiewicza,
W. Reymonta, R. Traugutta, H. Sienkiewicza oraz drogi wewnętrznej na działce
o nr ewid 723/20 w Broku. Łączna długość planowanych do przebudowy ulic wyniesie około 1446,5 m, o łącznej powierzchni ok. 1,46 ha. Obecnie w/w drogi posiadają nawierzchnię żwirową w złym stanie technicznym. W granicach pasów drogowych znajdują się krawężniki betonowe, chodniki i wjazdy z płyt betonowych, trylinki oraz kostki brukowej betonowej w złym stanie technicznym. Nawierzchnia ww. dróg zostanie wykonana z kostki brukowej, na podbudowie
z kruszywa naturalnego z dodatkiem kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, warstwa odcinająca zostanie wykonana z piasku. Wjazdy zostaną wykonane z kostki brukowej betonowej, na podsypce cementowo – piaskowej
i podbudowie z kruszywa naturalnego z dodatkiem kruszywa łamanego. Natomiast chodniki zostaną wykonane z kostki brukowej betonowej na podsypce cementowo – piaskowej i podsypce piaskowej. W ramach inwestycji zostanie również utwardzony plac przy cmentarzu, wykonany ściek przykrawężnikowy
z obniżonej kostki brukowej betonowej, ustawione zostaną krawężniki i obrzeża betonowe oraz wykonane zostaną zieleńce.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Z uwagi na rodzaj i skalę planowanej inwestycji nie przewiduje się ponadnormatywnego kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać inwestycja.
c) wykorzystanie zasobów naturalnych:
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie materiałów budowlanych typowych dla tego rodzaju inwestycji (beton, kostka brukowa betonowa, kruszywo naturalne i łamane, piasek cement itp.), a także wody, paliw i energii elektrycznej.
d) emisji i występowania innych uciążliwości.
W trakcie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpi emisja hałasu oraz emisja zanieczyszczeń do powietrza, spowodowana pracą ciężkiego sprzętu budowlanego oraz ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane. Uciążliwości te będą okresowe i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych.
W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego oraz przed emisją hałasu, prace budowlane wykonywane będą przy pomocy sprzętu, urządzeń
i samochodów w dobrym stanie technicznym.
Odpady powstałe w trakcie wykonywania prac drogowych takie jak odpady budowlane, czy odpady komunalne będą przekazywane do zagospodarowania uprawnionym podmiotom.
Wierzchnia warstwa ziemi zostanie zdjęta, a po zakończeniu prac budowlanych wykorzystana na terenie planowanej inwestycji.
Eksploatacja przedsięwzięcia będzie się wiązała z emisją zanieczyszczeń
do powietrza oraz hałasu, pochodzącymi z pojazdów poruszających się po drodze. Duży wpływ na wielkość emisji i rozkład stężeń zanieczyszczeń ma przede wszystkim wielkość i struktura ruchu, a ponadto stan techniczny pojazdów, rodzaj stosowanego paliwa, budowa silnika.
Wykonanie nowej nawierzchni przyczyni się do zwiększenia płynności ruchu, co może przyczynić się do zmniejszenia emisji substancji do powietrza
i emisji hałasu.
Przedmiotowa inwestycja obejmuje przebudowę kilku ulic, w celu poprawy parametrów technicznych i użytkowych istniejących dróg oraz komfort jazdy,
a także bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego poprzez wykonanie nowej jezdni i chodników.
Odwodnienie dróg projektuje się poprzez powierzchniowy spływ wód, projektowanym ściekiem przykrawężnikowym z obniżonej kostki brukowej betonowej do istniejącej kanalizacji deszczowej poprzez istniejące przyłącze kanalizacji deszczowej tj. kratek ściekowych w ulicy Narutowicza. Wykonanie kanalizacji deszczowej poprawi gospodarkę wodami opadowymi na terenie inwestycji.
e) ryzyka występowania poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanej technologii:
Planowane przedsięwzięcie nie należy do inwestycji stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii.
2) Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia
dla środowiska w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – z karty informacyjnej przedsięwzięcia nie wynika aby, przedsięwzięcie miało być realizowane na obszarach wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
b) obszary wybrzeży – przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży,
c) obszary górskie lub leśne – przedmiotowe przedsięwzięcie położone bedzie poza obszarami górskimi i leśnymi,
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – z karty informacyjnej przedsięwzięcia nie wynika, aby planowane przedsięwzięcie realizowane było na obszarach objętych ochroną, w tym w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych,
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną
w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – teren, przeznaczony pod w/w inwestycję położony jest w obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Dolina Dolnego Bugu PLB140001 oraz specjalnym obszarze ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Nadbużańska PLH 140011.
Pomimo, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarach Natura 2000, to jego realizacja nie została zidentyfikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco negatywnie wpłynąć na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, ze względu na skalę i charakter planowanej inwestycji, a także położenie inwestycji w terenie zdegradowanym i przekształconym antropogenicznie (teren istniejących dróg).
Otoczenie terenu inwestycji stanowi zabudowa jednorodzinna. W wyniku realizacji przedsięwzięcie nie zmieni się sposób użytkowania terenu, zarówno w granicach pasa drogowego jak i na gruntach bezpośrednio do niego przyległych.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone –
z karty informacyjnej przedsięwzięcia nie wynika aby w miejscu realizacji inwestycji oraz jej pobliżu występowały obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe
lub archeologiczne – z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika,
że planowana inwestycja, będzie realizowana poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
h) gęstość zaludnienia – na terenie gminy Brok wynosi 27 os./km2 (wg GUS
z 2014 r.),
i) obszary przylegające do jezior – na terenie inwestycji i w jej najbliższej okolicy nie występują jeziora,
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej – w rejonie planowanego przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu
do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2 wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać – zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji,
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – ze względu na położenie, charakter oraz skalę planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości jego transgranicznego oddziaływania,
c) wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej – na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić, że w związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania o znaczącej wielkości lub złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko,
d) prawdopodobieństwo oddziaływania – informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia potwierdzają wystąpienie oddziaływań
na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się
do najbliższego obszaru realizacji inwestycji,
e) czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania – oddziaływania powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia będą krótkotrwałe i odwracalne, a te powstałe na etapie eksploatacji będą miały charakter ciągły, skorelowany swoją wielkością i czasem trwania z natężeniem ruchu samochodowego
na drodze.
Na podstawie zgromadzonych danych należało stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia, z racji jej charakteru, nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie oddziaływała na obszar ochronny Natura 2000.
W tym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Brok,
w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
Burmistrz Gminy Brok
/-/ Marek Młyński
Otrzymują:
Gmina Brok
Plac Kościelny 6,
07 – 306 Brok Warszawa
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny
w Ostrowi Mazowieckiej
ul. Sikorskiego 3
07-300 Ostrów Mazowiecka
2. Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Warszawie
Wydział Spraw Terenowych I
ul. Gorbatowa 15
07-410 Ostrołęka.
Sprawę prowadzi:
podinsp. Marek Jagiełło
tel. 29 745 75 87